Brev:
Mad og sovevaner - 5 mdr.
18. juli 2008
Alder:
5 mdr.
Mad og sovevaner - 5 mdr.
Hej Helen,
Skriver til dig igen, da jeg har haft stor glæde af dine tidligere svar.
William er nu snart 5 1/2 md. Han er en glad og meget smilende/grinende dreng. Han vil gerne fremad og aktivitetsniveauet er højt :o) Han er en krabat på 8,5 kg og 72 cm.
Mit ? handler om mad og sovevaner.
Williams madplan ser pt. Således ud:
03-04 MMe 120-180 ml
0630 står vi op
0830 MME 100-130 ml puttes sover 11/2 time.
1130 Grød vand af kop Får kun ¾ dl for at give plads til MME
1300 MMe 60-90 ml Puutes sover ca 2 timer
1630-17 MMe 90-120 ml powernapper 25-40 min
1730-18 Mos vand af kop.
1930-20 MMe 120-160 ml Puttes
2330-01 MMe 80-120 ml.
Nu må han jo fra 6 mdr. få 3 måltider. Hvor er det bedst at ligge det henne? Havregrød til morgen? Han skal vel ikke blive ved at have 6 flasker dgl? Hvor tager jeg en flaske væk? Hvor meget MME skal han have dgl.? Han tager nu 600 - 800 ml, han er begyndt at spise mere og ligge nu nok mest i de høje ender af de ml angivelser, jeg har anført i han madplan.
Hvor meget mad skal han have pr. gang? Fortsætte med de ¾ dl? Hvad må han få? Han skal vel ikke allerede have frugt og brødskorper til mellemmåltider?
Det skal tilføjes, at han fra i dag får lidt mindre grød og grøntsagsmos, for at hans mave kan følge med. Så får han svedskemos for resten af pengene. Det er ikke blevet til kanonkugler endnu, men vil tage det før det bliver til det og han slet ikke vil af med noget, fordi det gør ondt. Han får dgl. 6-7 ml laktulose.
Angående sovevaner:
Han har jo aldrig været den store nattesover. Jeg vil jo gerne at han efter han er blevet over 6 mdr. kunne begynde at tage længere intervaller som 5-6 timer af gangen. Jeg ved bare ikke hvordan jeg skal gribe det an?
Det skal siges, at vi går til ro kl. 22 her, så det ligger ikke lige for at vente til kl. 23 for at give han en flaske. Nogle gange melder han sig her, men kan ligeså godt falde i søvn, hvis han får sutten. Han plejer ikke at spise ret meget, hvis han får noget kl. 23, men plejer at tage den store portion kl. 03-04. Det har dog svinget meget den sidste tid, så jeg kan ikke helt regne med det.
Hvordan kunne jeg forsøge, når han bliver over 6 mdr. at få ham til at sove længere?
Desuden sover han meget uroligt om natten. Benene op i luften, armene slås ned i madrassen og hovedet kører frem og tilbage. Han er ikke vågen, men kan godt blive det, når han taber sutten. Jeg sover jo ikke og det bliver indimellem kun til 3 timers søvn, hvilket er ved at være en prøvelse! Det er noget han altid har gjort, det var som om det stilnede lidt af da vi startede med grøden, men nu har det været slemt igennem et stykke tid. Han skal virkelig være kørt træt og have sovet mindre i løbet af dagen for ikke at tage en periode i løbet af natten, hvor han sover så uroligt.
Han bliver aldrig presset til at spise mere end han kan og vi forsøger at aktivere ham meget gennem dagen! (vi har faktisk talt om, at han måske kunne have godt af at komme en måned før i vuggestue, for at blive aktiveret bedst. Planen er nu at han starter, når han er 10 mdr.)
Han sover stadig ved siden af min seng, da vi ikke har mulighed for andet pt. Og ja han bliver også urolig, når jeg vender mig i sengen og kan også vågne ved det, selvom det er en lyd han jo har været vant til fra fødslen!
Vi flytter til august, hvor han kan komme på eget værelse. Vi skal på ferie i 2 ½ uge sidst i aug. Skal jeg vente med at lægge ham på eget værelse til efter ferie? Jeg tænker egentlig, at jeg vil gøre det straks! Han trænger til det:o)( og det gør mor også:o)
William er jo altid blevet lagt mindst halvt sovende efter en flaske. Det sidste stykke tid er han vågnet i barnevognen efter en halv time. Jeg er parat og skynder mig ud at give ham sutten, men han er allerede vågen, og jeg kan ikke får ham til at sove igen! Har prøvet at trille med ham, både hvor han kan kigge ud og hvor der er lukket lidt mere af. Det har ikke tidligere været noget problem, men han bliver jo selvfølgelig også ældre og mere bevidst.
Jeg tænker selv, at det er fordi han ikke kan falde i søvn selv? Når han skal til at have mindre flasker og således ikke lægges efter flaske, skal han jo lære dette, så jeg havde tænkte at begynde at ligge ham lige efter flasken, så han ikke er helt sovende.
Prøvede det i dag, hvor han selvfølgelig var plingvågen. Slog kalechen ned og lod ham kigge op/ud mens vi kørte en tur…. Vi kørte i en time!, hvorefter jeg stillede ham under et træ, og der faldt han lidt i trance, så jeg kunne lægge en hånd på hans kind og ae ham over næseryggen til han faldt i søvn. Det er helt okay, at vi skal trille en tur indtil han lærer at falde i søvn selv, men bliver det så nogensinde sådan at jeg kan lægge ham og han selv falder i søvn uden at skulle sidde op og køres med inden osv? Og bliver det mon med tiden sådan at han ikke skal køres i en time!!!
Nå det var en værre masse, håber du kan finde rede i det alt sammen.
Tusinde tak for en rigtig god brevkasse :o)
Sommerhilsner Jane og William…